Το μάθημα αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος αναλύονται επιλεγμένα θέματα της επικαιρότητας με γνώμονα τις μεθόδους των κοινωνικών επιστημών και τις πρακτικές της ερευνητικής δημοσιογραφίας. Είναι προφανές ότι ο δημοσιογράφος στην εποχή των ψηφιακών μέσων καλείται να διακρίνει και να αναλύει τις ταχύτατες μεταβολές των κοινωνικών δομών και των κοινωνικών θεσμών που επήλθαν στην ελληνική κοινωνία ιδίως μετά τη Μεταπολίτευση. Ως βάση για την ανάλυση παρουσιάζονται σχετικές μελέτες και έρευνες και διδάσκεται ο τρόπος που οι δημοσιογράφοι μπορούν να αντλήσουν πληροφόρηση και κυρίως να εξασκήσουν δυνατότητες συνθετικής ανάλυσης των γεγονότων και μεταρρυθμίσεων. Η γνώση αυτή αποτελεί απαραίτητη βάση για την άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος (κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό ρεπορτάζ, ερευνητικό ρεπορτάζ χρήση «μεγάλων σειρών δεδομένων» (big data) κ.ά.) είναι ταυτοχρόνως καθοριστική στον τομέα της διαφήμισης (κοινωνικές πρακτικές και συμπεριφορές).
Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος, οι φοιτητές θα αφού γνωρίσουν τις νέες μεθόδους και εργαλεία παρουσίασης των θεμάτων τους θα κληθούν να παρουσιάσουν τα θέματα που τους έχουν ανατεθεί όχι μόνον με τη μορφή μιας παρουσίασης, αλλά και δημοσιογραφικής παραγωγής (π.χ. κείμενο, οπτικοποποίηση περιεχομένου, ιστολόγιο, κ.ά.).